امنیت سایبری چیست و چه انواع و چه اهمیتی دارد ؟
[statistics params='unique' class='fix-digits']

 امنیت سایبری چیست و چه انواع و چه اهمیتی دارد ؟

اهمیت امنیت سایبری

به همان اندازه که فناوری اطلاعات و ارتباطات و قابلیت های آن موجب توسعه و پیشرفت جوامع بشری و سهولت و سرعت در ارتباطات و فرایندهای کسب و کار گشته اند، تامین امنیت آن نیز یکی از چالش های مهم و اساسی می باشد، به نحویکه این امر نه تنها دغدغه سازمان ها، شرکت ها، اپراتورها و کاربران آن می باشد، بلکه دغدغه دولت ها نیز بوده و در بسیاری از کشورها یکی از موضوعات مهم و مرتبط با امنیت ملی کشورهاست. امروزه شنیدن اخباری نظیر کلاهبرداری ‌های اینترنتی، ربودن داده‌های حساس، ایجاد اختلال در سرویس‌ ها و حتی حملات سایبری به زیر ساخت های صنعتی و سیستم های اسکادا، نشان می دهد که میزان آسیب پذیری در مواجه با تهدیدات امنیتی به طرز چشمگیری افزایش یافته است و این موضوع از اهمیت امنیت سایبری خبر می دهد.

اهمیت امنیت سایبری

ارائه خدمات و راهکارهای سایبری

با توجه به مخاطرات و تهدیدات ذکر شده در فوق و نیاز اساسی کشور در زمینه راهکارها و خدمات امنیت سایبری، شرکت آدفا با تکیه بر نیروهای مستعد بومی و انتقال تجربه، دانش بین المللی و آخرین فناوری های روز دنیا در حوزه امنیت اطلاعات، اقدام به ایجاد و توسعه بخش امنیت سایبری خود نموده است و با عنایت پروردگار و تلاش نیروهای مستعد و جوان خود موفق به انجام پروژه های موفق متعددی در این زمینه گردیده است.

شرکت آدفا از اهمیت امینت سایبری باخبر است و علاوه بر ارائه ی محصولات در حوزه امنیت سایبری، راهکارها و خدماتی به شرح ذیل را نیز در این حوزه ارائه می دهد:

ارائه خدمات مشاوره و نظارت امنیت سایبری:

آمارها نشان می دهد که درصد قابل توجهی از پروژه های تعریف شده در سازمان ها و شرکت ها یا به طور کامل با شکست مواجه شده و یا به تمامی اهداف مورد نظر دست پیدا نمی کنند. یکی از موثر ترین راهکارها به منظور غلبه بر این چالش، استفاده از مشاوران و ناظران خبره و آگاه می باشد. شرکت آدفا با بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان متبحر در حوزه امنیت اطلاعات، مجموعه ی کاملی از خدمات مشاوره و نظارت در حوزه های مختلف امنیت اطلاعات و ارتباطات را ارائه می نماید.

طراحی، پیاده سازی و استقرار ISMS:

با رشد و گسترش تکنولوژی های ارتباطی و استفاده روز افزون از فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایندهای کسب و کار، اطلاعات سازمان ها در محیطی قرار گرفته اند که حفاظت از اطلاعات و جلوگیری از دسترسی غیر مجاز و یا افشای آن ها نقش مهم و حیاتی در سازمان ها ایفا می کند. لذا اطمینان از امنیت اطلاعات موجود در سازمان ها نیازمند یک مدیریت کارا و مطمئن می باشد.

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (Information Security Management System) یکی از زیر ساخت های حیاتی و ضروری به منظور بهبود و ارتقای امنیت اطلاعات و اتباطات و همچنین مدیریت ریسک های امنیتی این حوزه می باشد که صرف نظر از آنکه اطلاعات چگونه ذخیره و یا انتقال داده می شود، نقش موثری در مدیریت امنیتی دارایی های اطلاعاتی سازمان ها ایفا می کند. در حقیقت این سیستم مجموعه ای از سیاست ها و روند کاری می باشد که موجب ارتقای مدیریت دارایی های امنیتی، کاهش و از بین بردن حوادث امنیتی، اطمینان از تداوم کسب وکار، حفاظت از سرمایه گذاری های کاری و فرصت ها، کاهش مخاطرات بالقوه و حفظ اعتماد مشتری می گردد.

طراحی و پیاده سازی مرکز عملیات امنیت (SOC):

امروزه پیچیدگی حملات و تهدیدات امنیتی افزایش یافته و صنایع مختلف به خصوص صنایع مالی را هدف قرار داده است. لذا وجود یک مرکز عملیات امنیت (SOC) به منظور پایش، آنالیز و پاسخ دهی سریع به مشکلات و رخدادهای امنیتی یکی از نیازهای اساسی سازمان ها و شرکت ها می باشد. نکته مهم و کلیدی، ایجاد یک SOC کارا و موثر می باشد که یکی از نیازهای اساسی امروزه ی کشور در این حوزه نیز محسوب می شود. امروزه این امر به یک چالش واقعی برای شرکت ها و سازمان ها تبدیل شده است، به نحویکه برخی از SOC های ایجاد شده در کشور با مفاهیم SOC های واقعی و به روز دنیا فاصله زیادی داشته و کارایی لازم را ندارند.

ارزیابی امنیتی آسیب پذیری ها و تست نفوذ:

یکی از روش های مهم برای افزایش امنیت ساختارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک سازمان، شناسایی آسیب پذیری های موجود در مجموعه این سیستم ها (نظیر شبکه، دیتابیس و …) و همچنین رفع این آسیب پذیری ها پیش از حمله ی هکرها می باشد. این امر با انجام دوره ای ارزیابی امنیتی در یک سازمان محقق می گردد. شرکت ارتباط داده های فراایده با استفاده از آخرین ابزارها و روش های روز دنیا و با بهره گیری از کارشناسان و متخصصین حوزه امنیت، ارزیابی امنیتی را از طریق ارزیابی آسیب پذیرها  (Vulnerability assessment) و تست نفوذ انجام میدهد.

در ارزیابی آسیب پذیری ها که  از طریق روش هایی نظیر Review و scanning انجام می گردد ضعف های امنیتی موجود در تجهیزات و المان هایی نظیر سیستم عامل ها، دیتابیس ها و پیکربندی تجهیزات شناسایی شده و پیشنهادات لازم به منظور رفع این آسیب پذیری ها ارائه می گردد. تست های نفود نیز با انجام شبیه سازی حملاتی که توسط هکرها انجام شده، به منظور شناسایی آسیب پذیری های امنیتی و همچنین اعتبار سنجی امنیتی موجود  انجام می گردد

مقاوم سازی زیر ساختاهای فناوری اطلاعات و ارتباطات:

یکی از نیازهای امروزه شرکت ها و سازمان ها، مقاوم سازی موثر و ساختاری زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد. این مقاوم سازی می تواند با بهینه سازی ساختارهای موجود، تغییر معماری، تغییر پیکربندی و یا ایمن سازی انجام گردد. با توجه به تجربه این شرکت در طراحی و پیاده سازی شبکه های مخابراتی روز دنیا و  سیستم های امنیت اطلاعات و سایبری و همچنین با تکیه بر تجربه ارائه خدمات پشتیبانی و نگهداری مدیریت شده(Managed services)، شرکت آدفا آماده ارائه خدمات موثر و کارا در حوزه مقاوم سازی زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات می باشد.

ارزیابی امنیتی نرم افزار:

با رشد و گسترش تکنولوژی های ارتباطاتی، امروزه خدمات بسیاری از جمله خدمات مالی از طریق نرم افزارهای کسب و کار، پایگاه های web و App موبایل ارائه می گردد. لذا اطمینان از امن بودن این نرم افزارها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. شرکت آدفا با استفاده از ابزارهای به روز و کار آمد و با تکیه بر کارشناسان و متخصصین با تجربه در این حوزه، امکان ارائه ی خدمات موثر و کارایی را در این حوزه برای سازمان ها و شرکت ها فراهم می نماید.

آموزش حوزه امنیت سایبری:

یکی از رسالت های شرکت ارتباط داده های فراایده انتقال دانش و تجربه عملی روز دنیا می باشد. لذا این شرکت با داشتن کادری مجرب و متخصص اقدام به ارائه ی خدمات آموزشی در حوزه های مختلف نموده است. یکی از مزایای دوره های آموزشی شرکت آدفا، نگاه عملی و تجربه گرا در برگزاری دوره های آموزشی می باشد.  در حوزه امنیت اطلاعات نیز این شرکت ضمن ارائه ی دوره های آموزشی در قالب پروژه های انجام شده، آمادگی برگزاری دوره های خاص امنیت مخصوص مدیران و پرسنل سازمان، با حضور مدرسان خبره داخلی را دارد.

این روزها با توجه به تعدد حملات سایبری، اهمیت امنیت سایبری جایگاه ویژه ای پیدا کرده است، به همین جهت شما عزیزان می توانید از مشاوره های تخصصی واحد مهندسی شرکت آدفا بهره مند شوید.