درباره مرکز داده مبتنی بر نرم افزار چه چیزهایی می دانید؟
[statistics params='unique' class='fix-digits']

درباره مرکز داده مبتنی بر نرم افزار چه چیزهایی می دانید؟

تعریف مرکز داده مبتنی بر نرم افزار

از زمان معرفی مجازی‌سازی سرور در سال‌ها پیش، سازمان‌ها ارزش تجمیع منابع زیرساختی را درک کردند. با انتزاع منابع محاسباتی از سرورهای فیزیکی، مجازی‌سازی سرور باعث سرعت در ارئه سرویس، بهبود بهره وری و کاهش هزینه‌های سخت افزاری گردید.
SDDC نیز حاصل سالها تکامل در مجازی‌سازی سرور است. طی این سالها مجازی‌سازی را از محاسبات به منابع ذخیره‌سازی و شبکه گسترش دادند و با استفاده از یک مجموعه ابزار نرم افزاری مدیریت واحد براین منابع مجازی را فراهم نمودند. بعلاوه SDDC تهیه و مدیریت مبتنی بر سیاست را امکان‌پذیر می‌کندرکه تحویل منابع را سرعت و کارایی را افزایش می‌دهد.

دیتاسنتر مبتنی بر نرم افزار

معرفی اجزاء مرکز داده مبتنی بر نرم افزار

SDDC  منابع محاسباتی مجازی، ذخیره‌سازی و شبکه را با یک پلت فرم استاندارد برای مدیریت کل محیط یکپارچه ترکیب می‌کند.

مجازی‌سازی سرور:

برای بسیاری از سازمان‌ها به خوبی شناخته شده است. با استفاده از یک هایپروایزر، مجازی‌سازی سیستم عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی را از سرور‌های فیزیکی جدا می‌کند. در نتیجه، مدیران می‌توانند از ماشین‌های مجازی (VM) برای اجرای برنامه‌ها و سیستم‌های عامل متعدد و مجزا بر روی یک سرور استفاده کنند. برای بیش از یک دهه سازمان‌ها از مجازی‌سازی برای کاهش گسترش سرور فیزیکی و بهبود استفاده از منابع استفاده کرده‌اند.

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره مجازی سازی

مجازی‌سازی ذخیره‌سازی:

 مانند مجازی‌سازی سرور، منابع را جمع‌آوری می‌کند و جزایر سیستم‌های ذخیره‌سازی قطع شده را حذف می‌کند. فضای ذخیره‌سازی مجازی انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری را بهبود می‌بخشد زیرا می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را از استخر تهیه کنید، اغلب بدون نیاز به خرید ظرفیت جدید. با فضای ذخیره‌سازی مجازی، همچنین می‌توانید فضای ذخیره‌سازی را به صورت پویا تخصیص دهید و به هر برنامه ظرفیت مورد نیاز خود را در صورت تقاضا می‌دهید.

مجازی‌سازی شبکه شما را قادر می‌سازد تا شبکه‌ها را مستقل از سخت‌افزار فیزیکی تهیه و مدیریت کنید. این انتزاع منابع زمان تهیه را کاهش می‌دهد و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و به شما این امکان را می‌دهد تا بدون محدودیت فیزیکی، بار‌های کاری را به راحتی در مراکز داده جابجا کنید. راه‌حل مناسب مجازی‌سازی شبکه، قابلیت‌های امنیتی را برای محافظت از شبکه‌ها و ایزوله‌سازی حجم‌های کاری در بر می‌گیرد.

مرکز داده مبتنی بر نرم افزار

SDDC این لایه‌های مجازی‌سازی را ادغام می‌کند و یک محیط واحد و ابرهمگرا ایجاد می‌کند که تحویل منابع IT را به عنوان یک سرویس تسهیل می‌کند – صرف نظر از اینکه SDDC در یک محیط ابری خصوصی، عمومی یا ترکیبی مستقر شده باشد. یک پلتفرم مدیریت واحد، مدیریت را در سراسر لایه‌های مجازی‌سازی استاندارد می‌کند و اتوماسیون مبتنی بر خط مشی را امکان‌پذیر می‌کند که عملیات را ساده می‌کند.

فواید SDDC

پیاده‌سازی معماری SDDC می‌تواند مزایای کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشد. مزیت کوتاه مدت اولیه چابکی است. با یکSDDD، می‌توانید زمان تهیه منابع جدید را به طور چشمگیری کاهش دهید. راه‌اندازی یک سرور فیزیکی جدید، ارائه ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر به برنامه یا اصلاح شبکه فیزیکی دیگر روز‌ها یا هفته‌ها طول نمی‌کشد. اتوماسیون سیاست محور می‌تواند تدارک را تسریع کند و شما را قادر می‌سازد منابع را در چند دقیقه مستقر کنید.

مطالعه بیشتر: بهره وری انرژی در مرکز داده + راه های افزایش آن در دیتاسنتر

SDDC همچنین می‌تواند به بهبود عملکرد زیرساخت کمک کند. شما می‌توانید محاسبات، ذخیره‌سازی و شبکه را برای هر برنامه و حجم کاری بدون نیاز به انجام تغییرات فیزیکی در زیرساخت بهینه کنید.

در دراز مدت، SDDC به کنترل هزینه‌ها کمک می‌کند. ادغام منابع استفاده از زیرساخت را بهبود می‌بخشد و شما را قادر می‌سازد از خرید زیرساخت‌های جدید اجتناب کنید. استفاده بهتر همچنین به این معنی است که زیرساخت‌های کمتری بیکار می‌مانند – مصرف املاک، برق و سرمایش. اگر تصمیم دارید یک SDDC را با استفاده از زیرساخت ابری ترکیبی یا عمومی پیاده‌سازی کنید، می‌توانید از یک مدل CAPEX به یک مدل OPEX تغییر مکان دهید، و از هزینه‌های سرمایه اولیه بزرگ اجتناب کنید.

اتخاذ رویکرد SDDC همچنین به ایجاد مسیری به سمت نوسازی زیرساخت‌ها و برنامه‌ها کمک می‌کند. استانداردسازی روی یک پلتفرم مدیریتی به شما امکان می‌دهد فناوری‌های جدید را آسان‌تر ادغام کنید و بار‌های کاری را به محیط‌های ابری منتقل کنید.

مرکزداده مبتنی بر نرم افزار

چالش ها SDDC

قبل از اجرای مرکز داده مبتنی بر نرم افزار، مطمئن شوید که چالش‌های بالقوه‌ای را که می‌تواند بازگشت سرمایه شما را به خطر بیندازد را درک کرده‌اید.
مانع اصلی به دست آوردن توافق متقابل کارکردی است. استانداردسازی در بین تیم‌ها برای پذیرش SDDC بسیار مهم است، اما بسیاری از سازمان‌های سنتی فناوری اطلاعات به فرآیند‌ها و سیاست‌هایی محدود می‌شوند که استانداردسازی را دشوار می‌کنند. همسو کردن تیم‌های تدارکات، تیم‌های توسعه، تحلیلگران فناوری اطلاعات، مدیران سیستم و سایرین با ابزار‌ها و فرآیند‌های جدید می‌تواند زمان بر باشد. با این وجود، زمانی که SDDC به طور کامل پذیرفته شود، بازده در کارایی، نوآوری و هزینه کل مالکیت می‌تواند بسیار زیاد باشد.


هنگامی که استانداردسازی در سراسر سازمان شما پذیرفته شد، چالش‌های فنی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، جابجایی به محیط جدید می‌تواند منجر به توقف برنامه‌ها شود. برنامه‌ریزی برای پیاده‌سازی اجزای SDDC در فاز‌ها می‌تواند به به حداقل رساندن خطر خرابی کمک کند. استفاده از یک SDDC مبتنی بر ابر همچنین به شما این امکان را می‌دهد که لایه‌های مجازی‌سازی جدید را قبل از وارد کردن کل محیط به تولید، به‌طور مقرون‌به‌صرفه آزمایش کنید.

در آینده، مجازی‌سازی لایه‌های جدید زیرساخت خود، مانند ذخیره‌سازی و شبکه، احتمالاً به تیم عملیاتی شما نیاز دارد که فرآیند‌ها و گردش‌های کاری موجود خود را تغییر دهند. مدیران شما ممکن است هنگام آماده شدن برای مدیریت محیط جدید و استفاده از ابزار‌های جدید با یک منحنی یادگیری مواجه شوند. اتخاذ یک SDDC مبتنی بر ابر که از ابزار‌های آشنا استفاده می‌کند، می‌تواند به کاهش قابل توجه منحنی یادگیری کمک کند.

مطالعه بیشتر: دریافت رایگان کنترل های امنیتی حیاتی CIS

استفاده از ابر برای تسریع حرکت به یک مرکز داده تعریف شده توسط نرم افزار

خدمات ابری می‌توانند به رفع چالش‌ها و سرعت بخشیدن به حرکت به سمت معماری SDDC کمک کنند. با اجرای SDDC بر روی زیرساخت‌های مبتنی بر ابر، می‌توانید زمان و خطرات مربوط به معماری مجدد زیرساخت‌های موجود خود را کاهش دهید.
به طور مشابه، با استفاده از ابزار‌های مدیریت مبتنی بر ابر، می‌توانید زمان نصب آن ابزار‌ها را در زیرساخت محلی حذف کنید. اگر ارائه‌دهنده ابر ابزار‌ها و رابط‌هایی را که مدیران شما در حال حاضر استفاده می‌کنند ارائه می‌کند، می‌توانید از منحنی یادگیری اجتناب کنید. مدیران می‌توانند همچنان از این ابزار‌ها برای مدیریت منابع مبتنی بر ابر استفاده کنند، همانطور که منابع درون محل را مدیریت می‌کنند.


یک SDDC مبتنی بر ابر نیز با اجتناب از خرید زیرساخت‌های فیزیکی به کنترل هزینه‌ها کمک می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید یک محیط کاملاً جدید در فضای ابری ایجاد کنید و تمام هزینه‌های سرمایه‌ای را حذف کنید. یا می‌توانید از زیرساخت‌های موجود خود در یک محیط ترکیبی استفاده کنید و از ابر برای گسترش منابع خود بدون نیاز به خرید و استقرار سیستم‌های فیزیکی بیشتر استفاده کنید.

با بهره‌گیری از زیرساخت‌های مبتنی بر ابر، می‌توانید ظرفیت را افزایش دهید و بدون نیاز به ارتقای مداوم سیستم‌های فیزیکی خود به آخرین فناوری‌ها دسترسی داشته باشید. استقرار یک SDDC در فضای ابری به شما کمک می‌کند عملکرد استثنایی برنامه و ظرفیت کافی برای پشتیبانی از رشد داده‌ها را ارائه دهید و در عین حال از هزینه‌های سرمایه بزرگ اجتناب کنید.


شما همچنین می‌توانید کنترل محیط خود را حفظ کنید. هنگامی که کاربران تجاری و توسعه‌دهندگان خدمات ابری عمومی را بدون نظارت IT اتخاذ می‌کنند، می‌توانند مشکلات امنیتی، حاکمیتی و نظارتی جدیدی ایجاد کنند. با SDDC مناسب مبتنی بر ابر، می‌توانید به منابع ابری دسترسی داشته باشید و در عین حال مطمئن شوید که همه از سیاست‌های داخلی و مقررات خارجی پیروی می‌کنند.

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *