انرژی مرکز داده
[statistics params='unique' class='fix-digits']

بهره وری انرژی در مرکز داده + راه های افزایش آن در دیتاسنتر

مصرف انرژی در مرکز داده

اگرچه راه کار واحدی که مدیران مراکز داده بتوانند از آن برای دستیابی به یک مرکز داده با مصرف انرژی بهینه استفاده کنند وجود ندارد ولی با چند ترفند ساده می‌توان مصرف انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش داد.
باتوجه به استفاده از تجهیزات متعدد سخت افزاری در مراکز داده ، برق مورد نیاز زیرساخت مرکز داده می‌تواند هزینه‌های عملیاتی را افزایش دهد و تاثر خود را بر کسب و کار بنگاه‌ها بگذارد.

 مدیران مرکز داده در صورتی که میزان مصرف انرژی این تجهیزات را بهینه نمایند می‌توانند هزینه قبوض برق خود را کاهش دهند.

گزینه‌های مختلفی برای افزایش بهره وری انرژی مرکز داده وجود دارد.

برخی از گزینه‌های افزایش بهره وری انرژی مرکز داده شامل:

• تنظیم سرعت فن تجهیزات فعال و ذخیره ساز‌ها
• استفاده از زیرساخت‌های ابری ( Cloud Infrastructures)
• بهبود شرایط محیطی مرکز داده برای بهینه کردن دمای عملیاتی مرکز داده
• بهبود عملکرد سیستم‌های خنک‌کننده با سرویس‌های دوره‌ای و منظم.

انرژی مرکز داده

این تغییرات شاید کوچک وابتدایی به نظر بیایند ولی به طور جمعی می‌توانند مصرف برق مرکز داده را کاهش دهد و در نتیجه باعث صرفه‌جویی قابل توجهی در مصرف انرژی شود.
روش‌هایی که در ذیل برای افزایش بهره وری پیشنهاد می‌شود هرچند پتانسیل بسیار زیاد برای افزایش بهره وری ایجاد می‌کنند ولی برای مدیران ریسک‌هایی را هم به همراه خواهد داشت. مدیران باید بدانند قبل از دنبال کردن این این تاکتیک‌ها برای کاهش و بهینه کردن مصرف انرژی در ابتدا این ریسک‌ها را بشناسند و از تیم پشتیبانی و عملیاتی خوبی برخوردار باشند.

 بدون برنامه‌ریزی مناسب، مراکز داده با تراکم بالا و کارآمد، در عرض چند ثانیه می‌تواند به یک مرکز داده گرم تبدیل شود.

و اما برخی از این راهکار‌ها که مدیران را در بهینه کردن مصرف انرژی کمک خواهد نمود:

۱. به فن‌های با سرعت متغیر اعتماد کنید

تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف برق را با مدیریت فن‌های با سرعت متغیر می‌توان تا ۲۰ درصد کاهش داد. از آنجایی که این فن‌ها سرعت خود را با عملکرد CPU تنطیم نموده و با کاهش بار CPU پره هاباسرعت کمتری به چرخش در آمده و به سرعت مصرف انرژی را کاهش می‌دهند.

این فن‌ها تنها شامل تجهیزات فعال مرکز داده نیستند، دستگاه‌های خنک‌کننده، منابع تغذیه وبه طور کل هر تجهیز دیگری که ممکن است دارای فن در حال چرخش باشد را شامل می‌شود.

افزایش بهره وری انرژی مرکز داده

در تکنولوژی Energy Efficient HVAC در مراکز داده شامل سیستم‌های تهویه مطبوع کم مصرف و رک‌های دارای سیستم‌های خنک‌کننده برای مدیریت مصرف انرژی استفاده می‌کنند.

۲. استفاده از Liquid Cooling خنک‌کننده‌های پایه آبی

در برخی از مراکز داده برای سخت‌افزار‌های High Performance از خنک‌کننده‌های مایع استفاده می‌کنند. از مزایای دیگر این خنک‌کننده‌ها که عملکردی به مانند رادیاتور خودرو برای دفع گرما دارند کاهش نویز در مرکز داده حاصل از عملکرد خنک‌کننده‌های فن دار می‌باشد که هوا را به محیط مرکز داده می‌دمند و عملکرد بهتری در خنک‌سازی محیط مرکز داده از خود علاوه بر بهینه‌سازی انرژی نشان داده‌اند.

۳. استفاده از تجهیزات با تحمل دمای بالا

در گذشته، مراکز داده باید همیشه خنک نگه داشته می‌شدند تا سخت‌افزار‌ها به درستی کار کنند. در حال حاضر برای دستیابی به یک مرکز داده بهینه در مصرف انرژی با ارزیابی مجدد دمای بهینه مرکز داده، فروشندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات، سیستم‌هایی را پیشنهاد می‌دهند که می‌توانند در دما‌های بالاتر نیز عملکرد مناسب داشته باشند.

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره مرکز داده مدرن

به ادعای تأمین‌کنندگان زیرساخت مرکز داده، سرور‌های مدرن می‌توانند تا ۲۵ درجه سانتیگراد عملکرد خوبی داشته باشند. با این حال برخی از مراکز داده سرور‌هایی را که نیاز به دمای محیط نزدیک به ۱۸ درجه سانتیگراد دارند را به کار می‌برند. با وجود این تجهیزات با افزایش دمای محیط تا چند درجه مصرف برق به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند بدون اینکه تأثیری بر عملکرد سرور داشته باشد.

هرچند برای داشتن چنین شرایط قبل از اجرای کامل، اجرا به صورت آزمایشی می‌شود. بالا بردن تصادفی دمای مرکز داده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود .ASHRAEدستورالعمل‌های استاندارد عملیاتی را برای کنترل مصرف انرژی، دما و رطوبت توصیه‌می نماید.

کولینگ دیتاسنتر

۴. استفاده از درایو‌های ذخیره‌سازی بزرگتر و کندتر

در بستر‌هایی که فرایند‌های تراکنشی و محاسباتی بالا وجود دارد مانند پایگاه داده‌های مالی یا سیستم‌های حیاتی ۲۴ ساعته، می‌توان از درایو‌های بزرگتر با حجم بالا‌تر ولی کند‌تر استفاده نمود. اگر در استراتژی مدیریت داده‌های مرکزداده، درصد قابل توجهی از داد‌های کم استفاده و یا بدون استفاده را به سطوح پایین‌تری از ذخیره‌سازی منتقل نماییم می‌توان داده‌های پر کاربرد که نیاز به سرعت دسترسی بیشتر دارند را به درایور‌های کم مصرف منتقل نمود. بدیهی است هرچه درایو‌های فعال کمتری داشته باشیم انرژی کمتری مصرف خواهد شد. شاید در نگاه اول این کار برای سازمان‌ها هزینه بر باشد ولی با توجه به رشد داده‌ها در سازمان‌ها و نیاز به ارتقاء فضای ذخیره‌سازی به طور میانگین هر سه ماه یک بار، می‌تواند سرمایه‌گذاری مناسبی باشد.
از استراتژی‌های دیگر در مدیریت مراکز داده، استفاده از Power Management Profiles در سیستم عامل‌هایشان برای قراردادن هارد دیسک‌ها در حالت Standby Mode در زمان‌هایی که از دیسک استفاده نمی‌شود می‌باشد. این باعث کاهش مصرف انرژی و افزایش طول عمر هارد دیسک خواهد شد.

مطالعه بیشتر: طرح‌های مرسوم توزیع کابل مرکز داده

۵. رفتن به سمت هارد‌های SSD

یکی دیگر از راه کار‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی جایگزینی هارد دیسک‌ها با هارد‌های SSD می‌باشد که عملکرد و سرعت بیشتری دارند چه در مصرف انرژی و چه در کارایی. هارد‌های SSD معمولاً انرژی بسیار کمتری نسبت به هارد دیسک‌ها مصرف می‌کنند و سرعت انتقال داده بیشتری ( IOPS) را ارائه می‌دهند.

برای مثال، درایو‌های SSD سازمانی سامسونگ در حالت فعال فقط ۱. ۲۵ وات و در حالت بیکار ۰. ۳ وات انرژی مصرف می‌کنند. این تقریباً یک چهارم توان مصرفی یک هارد دیسک SAS با سرعت ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه است که حدود ۶ وات برق در هر درایو مصرف می‌کند. نکته مهم در کاهش مصرف برق در هارد‌های SSD نبود قطعه متحرکی در آن می‌باشد، به این معنی که گرمای قابل توجه کمتری نسبت به هارد دیسک تولید می‌کنند.

هارد ssd مرکز داده

۶. استفاده از ارائه‌کنندگان سرویس ابری (Cloud-Based Services)

از آنجاییکه شرکت‌های ارائه‌کننده سرویس ابری به دلیل مدیریت متمرکز مصرف انرژی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در این کار متخصص هستند، به سازمان‌های کوچکتر پیشنهاد می‌شود از این سرویس‌های ابری برای مدیریت داده‌های خود استفاده نمایند.

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *