مرکزداده کانتینری
[statistics params='unique' class='fix-digits']

مرکز داده کانتینری یا ماژولار به زبان ساده+ مزایا و معایب

سیستم مرکز داده کانتینری یا ماژولار یک روش قابل حمل برای تجهیز و استقرار ظرفیت مورد نیاز برای مرکز داده است.

مرکزداده کانتینری یا ماژولار

سیستم مرکز داده کانتینری یا ماژولار یک روش قابل حمل برای تجهیز و استقرار ظرفیت مورد نیاز برای مرکز داده است. یک مرکز داده ماژولار را می توان در هر جایی که مورد نیاز است قرار داد.

سیستم‌های مرکز داده ماژولار از ماژول‌ها و اجزای مهندسی شده یکپارچه برای ارائه ظرفیت مرکز داده مقیاس‌پذیر با گزینه‌های توان و سرمایش متعدد تشکیل شده‌اند.

ماژول‌ها را می‌توان برای افزودن، ادغام یا ارتقاء به یک مرکز داده موجود ارسال کرد و در سیستمی از ماژول‌ها شامل سرورها، تهویه مطبوع، منابع تغذیه، اعلام و اطفاء حریق، سیستم های امنیتی، مدیریتی و نظارتی ترکیب کرد.

در این رشته مقاله قصد داریم تا شما را با مزایا، و معایب و کاربردهای مرکز داده های کانتینری یا ماژولار بیشتر آشنا کنیم تا بتوانید شناخت خوبی از این تکنولوژی پرکاربرد داشته باشید.

مرکزداده کانتینری

مرکزداده کانتینری به زبان ساده

مراکز داده‌ی کانتینری یا ماژولار برای کاهش زمان راه اندازی و هزینه‌های ساخت و برای راهکار های موقت ضمن استفاده بهینه از منابع سرمایشی و مصرف انرژی سازمان طراحی شده‌اند.در واقع کانتینر به یک محیط مستقل ماژولار و قابل حمل اشاره دارد.

بله. کانتینر قابل حمل است. بنابراین؛ می‌توان آن را جابه‌جا کرد یا در مراکز داده‌ی غیرسنتی مانند: فضاهای شهری مستقر نمود.

 به یاد داشته باشید که یک کانتینر مرکز داده سریع‌تر از یک مرکز داده‌ی سنتی مستقر ‌می‌شود؛ در صورتی که برای راه‌اندازی مراکز داده‌ی سنتی نیاز به صرف زمان و هزینه بسیار بیشتری خواهد بود. البته، هر یک از این مراکز داده از مزایا و کاربرد خاص خود برخوردار هستند.

تجهیزات مرکز داده‌ی پیش ساخته، کانتینر یا ماژولار:

  • سرورها
  • استوریج ها
  • رک ها
  • منابع تغذیه
  • فناوری خنک کننده
  • حفاظت در برابر حریق
  • ویژگی های امنیتی
مرکز داده سیار

دلایل و مزایای مراکز داده ماژولار

دو عامل از بزرگترین چالش‌های ساخت مراکز داده سنتی سرمایه گذاری و سرعت استقرار آن است. ساخت مرکز داده سنتی هزینه و زمان زیادی را صرف می کند.

فارغ از این دو عامل اصلی، مزایا و دلایل زیادی برای انتخاب رویکرد مرکز داده ماژولاراز جمله موارد ذیل می باشد :

سرعت استقرار:

راه حل های ماژولار دارای بازه های زمانی فوق العاده سریع از سفارش تا استقرار هستند. به عنوان یک راه حل استاندارد، ماژول ها را می توان در عرض چند ماه (یا کمتر) سفارش داد، ساخت، سفارشی کرد و به سایت مرکز داده تحویل داد. ساخت یک ماژول همچنین به این معنی است که ساخت و ساز سایت می تواند به صورت موازی، به جای مسیر خطی، به سمت تکمیل پیشرفت کند.

مقیاس پذیری:

با طراحی قابل تکرار و استاندارد، به راحتی می توان به سرعت زیرساخت های مورد تقاضا را توسعه داد. تنها محدودیت در توسعه برای یک مرکز داده ماژولار، زیرساخت پشتیبانی در سایت مرکز داده و زمین موجود است. یکی دیگر از ویژگی های مقیاس پذیری ماژولار این است که ماژول هایی که منسوخ شدن یا نیاز به ارتقاء دارند را به راحتی قابل تعویض هستند.

کارایی:

ماژول ها محصولات مهندسی شده با زیرسیستم های داخلی کاملاً یکپارچه هستند که منجر به افزایش کارایی در توان و خنک کننده در ماژول می شود..علاوه بر آن وجود یک نیروگاه ماژولار در مجاورت مرکزداده که به آن سرویس می دهد، باعث صرفه جویی در هزینه تجهیزات توزیع پرهزینه و اتلاف انرژی می شود. علاوه بر آن زمینه برای استفاده از پلتفرم‌های مدیریت انرژی در ماژول‌ها نیز وجود دارد.

مرکز داده ماژولار

تعویق هزینه سرمایه گذاری:

ساخت مرکز داده نیاز به سرمایه گذاری اولیه زیادی دارد چرا که باید حداقل نیازهای پیش بینی شده فناوری اطلاعات برای 10الی 15 سال آینده را نمود.از طرفی تغییر سریع فناوری در مرکز داده توجیه چنین هزینه سرمایه گذاری را برای ساختمانی که باید همگام با نیازهای فناوری باشد را دشوار می کند. راه‌حل‌های ماژولار را می‌توان راهی برای اعمال هوشمندانه سرمایه گذاری در مرکز داده در راستای تغییر نیازهای فناوری اطلاعات دانست. به جای یک پروژه 500 میلیارد تومانی در روز اول، ده ماژول 50 میلیارد تومانی می تواند در صورت نیاز ساخته شود.لذا امکان افزودن تدریجی ظرفیت به مرکز داده را امکان پذیر می کند.

نصب و راه اندازی سریع:

به عنوان یک راه حل مهندسی شده و استاندارد، ماژول مرکز داده می تواند در جایی که ساخته شده است تکمیل و راه اندازی شود و پس از آن به سرعت در محل مورد نظر مورد بهربرداری قرار گیرد.

چگالی و  مصرف انرژی :

چگالی در یک مرکز داده سنتی معمولاً 1000 وات بر متر مربع است. در یک راه حل ماژولار از فضا به طور موثر استفاده می شود و امکان مدیریت دقیق جریان هوا را فراهم می کند که می تواند تراکم های 20 کیلووات در هر رک و بالاتر را پشتیبانی کند.

مشاوره رایگان امنیت

DCIM (مدیریت زیرساخت مرکز داده):

 مدیریت ماژول و اجزای آن جایی است که یک رویکرد ماژولار می تواند از مهندسی و یکپارچگی که در محصول تعبیه شده است استفاده کند. بسیاری از محصولات ماژولار موجود در بازار دارای DCIM یا نرم افزار مدیریتی خواهند بود که اپراتور همه جنبه های تجهیزات فناوری اطلاعات، زیرساخت ها، شرایط محیطی و امنیت ماژول را مشاهده و کنترل می کند.

سازماندهی مجدد:

طراحی ماژولار در نهایت یک رویکرد تحویل بهینه را برای مطابقت با نیازهای فناوری اطلاعات امکان پذیر می کند. این توانایی در اندازه مناسب زیرساخت با رشد نیازهای IT، سازمان را با استراتژی های فناوری اطلاعات و مرکز داده هماهنگ می کند. ماژول یا کانتینر همچنین می تواند در صورت نیاز به سرعت برای پروژه ها ظرفیت را فراهم نماید.

مراکزداده کانتینری یا ماژولاری در کدام حوزه ها کاربرد بسیار دارند؟

کاربرد ها :

  • مناسب برای پروژه‌های پدافند غیرعامل به دلیل امکان داشتن عایق‌های الزامی
  • جایگزین مطلوب برای مراکز داده سنتی به خاطر توسعه پذیری و هزینه نگهداری اندک
  • گزینه‌ای ایده‌آل برای سازمان‌ها و ارگان‌هایی که جابجایی سریع و یک‌باره کلی مرکز داده را مدنظر دارند.
  • گزینه مناسب به عنوان پشتیبان مراکز داده موجود در سازمان‌ها
  • بهترین انتخاب برای موقعیت‌های بحرانی

برای دریافت مشاوره رایگان برای طراحی مرکزداده بالخصوص در بخش تامین مرکزداده های ماژولاری یا کانتینری می توانید با تیم فنی حرفه ای و مجرب شرکت آدفا تماس حاصل نمایید.

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *