ترندهای مرکز داده
[statistics params='unique' class='fix-digits']

آینده مرکز داده به همراه بررسی تخصصی ترندهای این حوزه در سال 2022

در این مقاله به بررسی ترندهای برتر فناوری مرکز داده در سال 2022 پرداخته ایم که پیشنهاد می شود حتما مطالعه فرمایید

ترندهای فناوری مرکز داده در سال 2022

تقاضا برای مراکز داده همچنان در حال بیشتر شدن است و یکی از علت‌های این افزایش تقاضا، محل کار پسا پاندمی است و تلویزیون‌های اینترنتی و سایر دستگاه‌های هوشمند هم به این قضیه دامن می‌زنند و حتی تغییر شکل و اندازه اطلاعات دیجیتال هم در این قضیه بی‌تقصیر نیست.

تنبل‌ها زیاد در صنعت فناوری دوام نمی‌آورند و تمامی بازیگران این عرصه برای سازگاری با چشم‌اندازی در حال تحول تلاش می‌کنند. اکنون که سال ۲ ۲۰۲ آغاز شده است، نگاهی می‌اندازیم به سال جدید و نشانه‌هایی از اینکه اقتصاد داده‌ها چگونه نیازهای مشتریان گرسنه خود را برآورده می‌سازد.

ترند های مرکز داده

فهرست مطالبی که در ادامه به بررسی آن ها در حوزه ترندهای مرکز داده خواهیم پرداخت:

  • 1. اتوماسیون
  • 2. مقیاس‌پذیری بیشتر از حد
  • 3. پایداری
  • 4. محاسبات لبه
  • 5. افزایش امنیت
  • 6. رقابت سالم

سال ۲۰۲۱ سال احیای سال ۲۰۲۰ بود که هزینه‌های زیرساخت‌ها به دلیل کمبود جریان نقدی در کل صنعت تا 10 درصد کاهش یافت. تقاضا وجود داشت. پول نبود.

در گزارش 2021 درباره زیرساخت‌های دیجیتال، تحلیلگر املاک و مستغلات CBRE به این نتیجه رسید که امکانات جدید داده‌ها در سال گذشته 42٪ بیشتر شده است و ارائه‌دهندگان مراکز داده‌ای خریدهای بزرگی در بازار زمین در سال جاری انجام داده و خود را برای فاز بعدی توسعه آماده کرده‌اند.

مطالعه بیشتر: مرکز داده یا دیتاسنتر چیست؟

نکته شگفت‌آور آن است که این آماد تقریبا دو برابر نرخ رشد در سیلیکون ولی است. با این حال، مراکز داده‌ای صرفا تلاش نمی‌کنند نیازهای چند کدپستی در کالیفرنیا را برآورده کنند.

ایالات متحده آمریکا بستر مناسبی برای رشد بازار محاسبات لبه است که مراکز داده را تا حد ممکن به مصرف نزدیک می‌کند.

روندهای در حال ظهور مرکز داده‌ ها

برخی از نقاط جهان دوباره به حالت قرنطینه فرو رفته و دست به دامان محیط‌های کاری از راه دور شده‌اند، اما برخی نیز کارهای عادی را به‌طور شخصی و در محیط‌های کاری و علمی از سر گرفته‌اند.

اثر قرنطینه را همچنان می‌توان در چگونگی رسیدن داده‌ها به دست مصرف‌کنندگانش مشاهده کرد. در اینجا، برخی از راه‌هایی را می‌خوانیم که Big Tech تلاش می‌کند آن‌ها را ادامه بدهد.

در ادامه می خواهیم ترندهای مرکز داده مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

روندهای در حال ظهور مرکز داده‌ها

۱. اتوماسیون

اتوماسیون، اعم‌از روبات‌هایی که نوارهای داده‌های ذخیره‌سازی سرد را به‌طور خودکار بازیابی می‌کنند تا روبات‌های امنیتی پرسه‌زنی که محیطی امن را حول یک تسهیلات پدید می‌آورند، همگی در حال ورود به مراکز داده‌ای هستند.

حتی می‌توان گفت به اشکال بسیاری این اتفاق افتاده است. برخی از اینرسی‌های کار از راه دور که در نتیجه پاندمی تولیده شده‌اند، سرآغازی برای ورود رباتیک به مراکز داده هستند و شرکت‌های معدودی بیشتر از Big Tech  تجهیزات یا انگیزه برای آزمایش در این زمینه را در اختیار دارد.

در واقع، IBM با استفاده از جارو برقی رومبا (Roomba) که به روباتی با سنسورهایی مجهز است که دمای مرکز داده و رطوبت را اندازه‌گیری می‌کنند، این عرصه را آزمود. AOL چند سال پیش ادعا کرد که مرکز داده‌ای کوچکی ساخته است که کاملا بدون وجود هیچ کارگر و کارمندی اداره می‌شود. گوگل روبات‌های صنعتی را به کار گمارده است تا تخریب درایوهای سخت خراب را با سرعت فراتر از آنچه در توان انسان است، انجام بدهد.

با بیشتر شدن مقیاس مراکز داده‌ای، حجم کل سخت‌افزار و نرم‌افزاری که باید مدیریت شوند، از توانایی‌های کارکنان انسانی فراتر رفته است. در کوتاه مدت، روباتیک می‌تواند جور بقیه را به دوش بکشد و ابزاری دیگری در اختیار انسان باشد. در بلند مدت، یک مرکز سرور کاملا خودکار می‌تواند در دماهای بالاتر عمل کند و در نتیجه، هزینه‌های سرمایشی و عملیاتی را کاهش بدهد.

مطالعه بیشتر: همه چیز درباره ی مرکز داده مدرن

2. مقیاس‌پذیری بیشتر از حد

مراکز داده‌ای بسیار بزرگ‌تر از اندازه برای برآوردن نیازهای داده‌های بزرگ شرکت‌های بزرگ و ارائه‌دهندگان ابر و میزبانی مانند AWS، مایکروسافت آزور یا گوگل کلاد ایجاد شده‌اند. بر خلاف مراکز داده‌ای کوچک، مراکز داده‌ای بسیار بزرگ معمولا یک مشتری را میزبانی می‌کنند و شاید همین موضوع بتواند توضیح بدهد که چرا آمازون، گوگل و مایکروسافت 50 درصد از کل بازار این مراکز داده‌ای فوق بزرگ را از آن خود کرده‌اند. با تمرکز بر نیازهای یک مشتری واحد می‌توان داده‌ها را طوری در یک مرکز اختصاص داد که داده‌های پرتقاضاتر با کار فشرده‌تر در CPU را بتواند از نظر محیطی با کنترل‌های حرارتی مناسب متمرکز و منطقه‌بندی کرد.

حجم کار را نیز می‌تواند به طرزی موثرتر در سرورها متعادل کرد تا از تولید گرما کاست یا انرژی را کاراتر و مطمئن‌تر توزیع کرد. فریب نام‌ها را نخورید. این مراکز داده‌ای را از روی نام‌هایشان تشخیص نمی‌دهید. بلکه، ویژگی بارز آن‌ها این است که مشتریشان حداکثر استفاده را از فضا و منابع کف تسهیلات می‌کند.

آمازون با یکپارچه‌سازی عمودی تمامی اجزای لجستیکی زنجیره تامین خود، از انبارداری گرفته تا حمل و نقل، موجی را به راه انداخت. اکنون نیز مشغول انجام چنین کاری است، مگر درباره صفر و یک‌ها؛ یکی ساختن مراکز داده‌ای فوق اندازه برای خط تولید محصولات AWS خود و با رشد صنعتی پیش‌بینی‌شده در ساخت و ساز فوق اندازه تا سال ۲۰۲۲، به‌ویژه در چین، می‌توان گفت آمازون در این تلاش تنها نیست.

مرکز داده اختصاصی

3. پایداری

«سبز شدن» چیزی بیشتر از صرفا یک شعار پرزرق‌وبرق صنعتی است. مایکروسافت طرح ابتکاری پایداری تهاجمی را با هدف نهایی منفی شدن کربن تا سال 2030 برای خود تعیین کرده است.

این کار نیازمند اتخاذ رویکردی چندمنظوره است که همه‌چیز را، از تولید انرژی تا مصرف آب، بررسی می‌کند. در حالی که مایکروسافت تلاش می‌کند تا روایی 100٪ را در انرژی‌های تجدیدپذیر اتخاذ کند، این استراتژی بدون در اختیار داشتن چاه‌های عمیق ذخیره انرژی در محل برای محافظت در برابر نوسانات باد و خورشید موثر نخواهد بود.

برخی از مراکز داده‌ای در حال حاضر چنین اقداماتی را با نصب باتری‌های آزمایشی عظیم محصول شرکت‌هایی مانند Tesla انجام می‌دهند. برخی از صاحبان مراکز داده‌ای عملکرد شفاف‌تری درباره اثرات زیست‌محیطی خود دارند. اما بسیاری نیز دیدگاهی رو به جلو را به سمت کاهش آسیب‌رسانی و «سبز شدن» در اتخاذ کرده‌اند.

مطالعه بیشتر: ممیزی مرکزداده و اثر آن در مرکزداده سبز

4. محاسبات لبه

تولیدکنندگان، شرکت‌های انرژی، خودروهای الکتریکی، مصرف‌کنندگان و خیلی از گروه‌های دیگر باعث افزایش تقاضا برای محاسبات لبه شده‌اند. در مقایسه با مراکز داده‌ای فوق بزرگ، تامین‌کنندگان این محاسبات باید کوچک‌تر و متمرکزتر شوند تا بتوانند به بازار لبه خدمات‌رسانی کنند.

برخی از شرکت‌ها، مانند دل، با پیدایش مراکز داده‌ای میکرو مدولار (MMDCS) پا را به‌شدت فراتر گذاشته‌اند. این‌ها مراکز داده‌ای کوچک، قابل حمل و کاملا خودکفایی هستند که طوری طراحی شده‌اند که هر زمان به یک مشتری خدمت‌رسانی کنند. آن‌ها اغلب شامل سخت‌افزار خنک‌کننده، برق‌رسان و پشتیبان‌گیر خود هستند و همین عامل، آن‌ها را به راه‌حلی کلیدی برای برآورده‌سازی نیازهای مرکز داده‌ای شرکت‌ها بدل کرده است.

MMDC نیز مانند هر راه‌حل دیگری بخشی بزرگ از اثربخشی هزینه را برای استفاده خود از آن خود کرده است، اما فناوری‌هایی مانند این‌ها، دستیابی به محاسبات لبه را حتی نزدیک‌تر هم می‌کنند.

محاسبات لبه مرکز داده

5. افزایش امنیت

سال‌های متمادی، واشنگتن دی‌سی هشدارهایی را در زمینه خطرات تهدیدهای سخت افزاری برای حفظ حریم خصوصی و امنیت کاربران به کارمندان دولتی و سایر دولت‌ها می‌داد. با فراگیرتر شدن تهدیدهای سایبری و اینکه مهاجمان همچنان مراکز داده‌ای – گنجینه‌های واقعی سرشار از اطلاعات – را هدف قرار می‌دهند، این مراکز گرما را احساس می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند.

گوگل چندین سال پیش امنیت سطح تراشه را به مراکز داده‌ای خود معرفی کرد و سپس، این پروژه را به‌صورت منبع‌باز در سال 2019 ارائه داد تا همان نوع اقدامات امنیتی را در سطح بزرگ‌تر وارد صنعت کند.

این شرکت با دو برابر کردن پروژه Opentitan، تصمیم به ایجاد حداکثر شفافیت و امنیت در سطح تراشه گرفته است و می‌خواهد ویژگی‌های بیشتری چون خودآزمایی برای دستکاری حافظه در هر بار راه‌اندازی تراشه را به آن بیفزاید.

گوگل با غول‌های داده‌ای چون Western Digital و Seagate همکاری کرده است تا استانداردی را توسعه بدهد و فناوری را تا سال 2022 و سال‌های بعد از آن در دنیای صنعت استقرار کند.

مطالعه بیشتر: اشتباهات رایج امنیتی که در واحد های فناوری اطلاعات رخ می دهد

6. رقابت سالم

فناوری دنیایی است که یا باید در آن شنا کنید و خود را نجات بدهید یا اینکه غرق شوید و از خاطرها بروید. شرکت‌های کمی هستند که می‌دانند چگونه به‌خوبی اینتل شنا کنند.

بازار CPU برای سرورها در طول تاریخ همیشه به تولیدکنندگان تراشه تعلق داشته است؛ اما معاملات اخیر بین Meta، شرکت مادر فیسبوک و AMD&  باعث شده است که بزرگ‌ترین بخش بازار در اختیار رقیب اصلی بازار قرار بگیرد. پیشرفت مداوم فناوری تراشه تنها عامل این معامله نیست – بیشتر آن مربوط به دسترسی نسبی سخت‌افزار AMD در زمان کمبود تراشه در سطح جهانی است.

اما دشمنی AMD و Intel داستانی بسیار قدیمی است و قطعا تا آینده نیز ادامه خواهد داشت. در همین حال، NVIDIA نیز راه خود را می‌رود و با اولین پردازنده مرکز داده‌ای خود که تراشه‌ای مبتنی بر ARM است و «Grace» نامیده می‌شود، خود را به بازار تحمیل کرده است. البته، برای آنکه ببینیم رقابت به نفع چه کسی تمام می‌شود، باید بگذاریم سال ۲۰۲۲ نیز تمام شود.

امیدواریم ترندهای مرکز داده بتوانند به شما در این سال جدید کمک های بسیار کند تا بتوانید با کاهش هزینه و خطاها، بهره وری را افزایش دهید و ترندهای مرکز داده کمک بسیاری برای این موارد خواهد کرد.