زیرساخت دیتاسنتر
[statistics params='unique' class='fix-digits']

هرآنچه که باید درباره زیرساخت مرکز داده یا DCI بدانید.

منظور از زیرساخت مرکز داده چیست؟

اصطلاح زیرساخت مرکز داده به منابع و اجزای اصلی فیزیکی یا سخت‌افزاری اطلاق می‌شود که دیتاسِنتر را تشکیل می‌دهند. این منابع و اجزا شامل تمام دستگاه‌ها، تجهیزات و فن‌آوری‌های زیرساختی IT هستند. زیرساخت مرکز داده در یک پلان طراحی مشتمل‌بر فهرستی جامع از اجزای زیرساختی حیاتی برای احداث مرکز داده مدل‌سازی و توصیف می‌شود.

اجزای محاسباتی یک مرکز داده:

اجزای غیرمحاسباتی مرکز داده:

  • تجهیزات تامین برق مثل ژنراتورها و تجهیزات خنک‌کننده مانند تهویه‌ی مطبوع
  • رک ها/ شاسی‌های فیزیکی سِرورها
  • کابل‌ها و سیم‌ها
  • بَک‌بُن اینترنت

زیرساخت مرکز داده

زیرساخت مرکز داده، تمام اجزای فیزیکی موجود در محیط دیتاسِنتر را شامل می‌شود. هر چیزی که به‌شکل فیزیکی در داخل تاسیسات مرکز داده قرار داشته باشد یا ساختار فیزیکی این تاسیسات را تشکیل دهد، جزئی از زیرساخت مرکز داده است.

تاسیسات مرکز داده شامل چه چیزهایی‌است؟

به‌طورکلی تاسیسات مرکز داده متشکل از دو نوع زیرساخت است:

اول اجزای حیاتی محاسباتی که عملیات تاسیسات را بر عهده دارند و دوم اجزای زیرساختی تعبیه‌شده که برای تداوم بقای زیرساخت حیاتی IT (محاسباتی) طراحی شده‌اند. کامپیوترها و سِرورها در گروه اول و تجهیزات سرمایشی، الکتریکی، فونداسیون و غیره در گروه دوم قرار می‌گیرند.

اجزای فیزیکی مرکز داده شامل چه چیزهایی‌است؟

بیایید بررسی را از بیرون تاسیسات شروع کنیم و سپس به داخل آن برویم. اکثر مرکز داده ها درون نوعی سازه‌ی فیزیکی همچون ساختمان قرار دارند. این تعریف در مورد همه‌ی مرکز داده ها صادق نیست، چراکه برخی از آنها در استحکامات زیرزمینی یا در زیر آب قرار دارند. اکثر دیتاسِنترها در ساختمان‌های اداری یا سازه‌های (بزرگ) مشابه مستقر شده‌اند.

مراکز داده معمولاً فاقد هرگونه پنجره‌ای هستند، اما ممکن است منافذی برای ورود هوای کافی جهت جلوگیری از گرم شدن بیش‌ازحد تجهیزات IT و کامپیوترها تعبیه شده باشند. اغلب اوقات، تجهیزات مربوط به تهویه‌ی هوا را می‌توان در پُشت‌بام دیتاسِنترها یافت و دیگر اینکه گاهی‌وقت‌ها، مرکز داده ها از پنل‌های خورشیدی یا توربین‌های بادی مُولد برق برای تامین انرژی خود استفاده می‌کنند.

مطالعه بیشتر: طرح‌های مرسوم توزیع کابل مرکز داده

اکثر مراکز داده از لحاظ ساختاری به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند در برابر بلایای طبیعی مانند سیل، توفان‌ها یا گردبادهای شدید گرمسیری، زلزله، گردباد، توفان‌ها یا گردبادهای سخت بارانی، کولاک، دوره‌های طولانی هوای گرم و غیره مقاوم باشند. به‌همین‌دلیل، ساختمان اغلب دیتاسِنترها از مصالح بادوام مانند بتن مسلح‌شده با الیاف فولادی ساخته شده‌اند.

ساختمان مرکز داده ممکن است از یک طبقه یا اغلب چندین طبقه تشکیل شده باشد. در ساختار برخی تأسیسات کف کاذب وجود دارد، بدین معنا که بین کف واقعی طبقه و کفی که تجهیزات IT بر روی آن قرار گرفته‌اند، فضایی تعبیه شده است که دربردارنده‌ی سیم‌کشی‌های برق، کابل‌کشی تجهیزات شبکه، کانال‌های تجهیزات سرمایشی و سایر منابع مورد نیاز برای تداوم عملکرد تجهیزات اصلی محاسباتی است. یکی از مزایای کف کاذب، استفاده‌ی بهینه‌تر از فضای عمودی اتاق‌ها و همچنین دسترس‌پذیری هرچه بیشتر اتصالات برقی و شبکه‌ای و زیرساخت‌های سرمایشی است.

سخت‌افزارهای مرکز داده

تجهیزات کامپیوتری اصلی در مراکز داده استاندارد، سِرورها هستند که در مرکز داده نقش زیرساخت محاسباتی مرکزی را ایفا می‌کنند و معمولاً در رک‌ها و کابینت‌ها نگهداری می‌شوند.

ارتباط سِرورها با یکدیگر و همچنین با شبکه‌های بزرگتر مانند اینترنت از طریق کابل‌کشی برقرار می‌شود. بسیاری از رک‌ها حاوی روترهایی با هدف مشابه هستند. جهت مطلوبیت تمام و کمال اتصالات سِرورها، اکثر دیتاسِنترها دارای اتصالات زیرساختی قدرتمند مانند کابل‌کشی فیبرنوری دورازدسترس هستند.

تامین انرژی مصرفی برای مرکز داده

مراکز داده برای تامین برق سِرورها و سایر قطعات سخت‌افزاری، مجهز به زیرساخت‌های الکتریکی هستند. اکثر مرکز داده ها علاوه‌بر داشتن دوشاخه‌های متعدد برای برق‌رسانی به سِرورها و همچنین کابل فراوان برای اتصال مرکز داده به برق شهری، دارای زیرساخت‌های الکتریکی پشتیبان نیز هستند. وجود ژنراتورهای پشتیبان (همراه با سوخت برای خود ژنراتورها)، و همچنین پنل‌های خورشیدی و توربین‌های بادی در حوالی دیتاسِنترها امری عادی است.

مطالعه بیشتر: بهره وری انرژی در مرکز داده + راه های افزایش آن در دیتاسنتر

سرمایش مرکز داده

اکثریت دیتاسِنترها برای تضمین حفظ دمای سخت‌افزارهای کامپیوتری در حالت ایده‌آل و پیشگیری از داغ شدن آنها، دارای تجهیزات سرمایشی و همچنین زیرساخت لازم برای تداوم کارکرد بدون اختلال این تجهیزات هستند. تجهیزات زیرساختی سرمایش می‌توانند شامل هر چیزی باشند؛ از فن‌ها و تجهیزات تهویه‌ی هوا مانند سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع گرفته تا خط لوله‌هایی که با هدف خنک‌سازی، آب سرد را از بیرون ساختمان به طرف زیرساخت‌هایی هدایت می‌کنند که دمای آنها بالا رفته است.

مدیریت مرکز داده بر عهده‌ی چه کسی است؟

اکثر مراکز داده با استخدام مدیر عملیات مرکز داده یا شخصی با مقام مشابه به مدیریت سایت خود می‌پردازند؛ و دیگر اینکه مدیریت دیتاسِنترها معمولاً بر عهده‌ی تیمی از مدیران است. وظیفه‌ی مدیران عملیاتی، نگهداری و مراقبت از تمامی زیرساخت‌های درون مرکز داده است. همچنین این مدیران معمولاً با طراحی برخی استانداردها و پیاده‌سازی بهترین روش‌های ممکن، از مطلوبیت نگهداری، تداوم کارکرد و ارتقای بدون‌تاخیر و کارآمد مرکز داده اطمینان حاصل می‌کنند.

تیم مدیران عملیاتی غالباً برای انجام مهمترین وظایف شغلی خود، از راه‌کارهای مدیریت زیرساخت مرکز داده کمک می‌گیرند.

علاوه‌بر تیم مدیریت، بسیاری از دیتاسِنترها کارشناسانی استخدام می‌کنند که وظیفه‌ی آنها ضمانت اجرای منظم سرویس و به‌روزرسانی برای برخی از زیرساخت‌های خاص دیتاسِنتر است. در این صورت، تاسیسات مرکز داده می‌تواند برای حصول اطمینان از صحت عملکرد سیستم‌های تهویه‌ی مطبوع و همچنین تعمیرات حتمی و به‌موقع آنها در صورت خرابی، تیمی مختص به بازبینی تجهیزات تهویه‌ی هوا داشته باشد که یا نیروهای استخدامی از سوی مالک دیتاسِنتر هستند یا به‌عنوان پیمانکار به سایت فراخوانده شده‌اند.

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *