دیتاسنتر چیست؟ نحوه کار یک دیتاسنتر
[statistics params='unique' class='fix-digits']

دیتاسنتر چیست؟ نحوه کار یک دیتاسنتر

ممکن است درباره دیتاسنتر چیزهای زیادی شنیده باشید. اما دیتاسنتر واقعاً چیست؟ آیا برای کسب‌وکار سودمند هست؟ آیا برای پردازش و مدیریت دادهٔ کسب‌وکارها، چنانکه باید امنیت دارد؟

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر مکان‌های متمرکزی از  تجهیزات پردازش و شبکه هستند که به کار جمع‌آوری و ذخیره‌سازی و پردازش و انتشار داده می‌پردازند. همچنین امکانی فراهم می‌کنند که می‌توان به حجم کلانی از داده، از بیرون دسترسی داشت.

دیتاسنتر یا مرکز داده از یک دیدگاه کلی دو نوع است:

مرکز داده اینترنتی (Internet Facing)

مرکز داده شرکتی (Enterprise) مرکزدادهٔ اینترنتی را با نام مرکز داده خارجی (External Data Centre) نیز می‌شناسند.

این مراکزداده معمولاً از نرم‌افزارهای کمتری پشتیبانی می‌کنند؛ اما کاربران بیشتری به آن‌ها دسترسی دارند. مراکزداده شرکتی یا داخلی برعکس هستند. یعنی کاربران کمتری دارند؛ اما از نرم‌افزارهای بیشتری پشتیبانی می‌کنند.

دیتاسنتر چیست؟

دیتاسنتر چگونه کار می‌کند؟

دیتاسنتر که به مزرعهٔ سرور (Server Farm) نیز معروف‌اند، اتاق یا ساختمانی هستند که سرورهای زیادی را در خود جا داده‌اند. این سرورها میزبان نرم‌افزارهای گوناگونی هستند که برای فعالیت کسب‌وکارِ خدمات‌گیرنده لازم است.

سرورها به اموری همچون خدمات مشارکتی (Collaboration Services)، اشتراک‌گذاری فایل، شبکه‌های ایمیل، فایروال، همچنین کار با پایگاه داده می‌پردازند.

هر مرکزداده تعداد زیادی سرور را در خود جا می‌دهد؛ تعداد سرورها ممکن است به هزاران برسد. به‌گفتهٔ وب‌سایت datacenters.com، بزرگ‌ترین مرکز داده جهان در چین نزدیک به ۵۸۵٬۲۸۹ متر مربع مساحت دارد؛ برابر ۱۱۰ زمین فوتبال.

دلیل اینکه همهٔ سرورهای فیزیکی و اجزای آن‌ها را در یک مکان نگهداری می‌کنند این است که بتوانند آن‌‌ها را با کابل به هم متصل کنند و برای این است که نگهداری از آن‌ها را در مکان امنی انجام بدهند.

مرکز داده تمامی سرویس‌ها را به مکان کاربران متصل می‌کند و داده و پلت‌فرم‌های شرکت‌ها را در دسترس آنان می‌گذارد.

با دیجیتالی‌شدن روزافزون کسب‌وکارها و بهره‌گرفتن هرچه بیشتر از خدمات ابری (Cloud-based Services)، مراکزداده نیز گسترش می‌یابند و سرورهای بیشتری را به کار می‌گیرند که در نتیجه به فضای فیزیکی بیشتری نیز نیاز دارند.

در چنین وضعیتی، پدید آمدن شبکه‌های ابری و رواج استفاده از آن‌ها، توجه را به خطرات جهانیِ امنیت سایبری جلب کرده است.

ازاین‌رو این پرسش برجسته شده که آیا دسترسی به داده با این شیوه، برای کسب‌وکارها واقعاً امن‌ترین گزینه است؟

مرکز داده

دیتاسنتر ها چقدر مطمئن و امن هستند؟

دیتاسنتر برای هکرها و دزدها هدف جذابی است؛ ازاین‌‌رو محافظت از آن ضرورت دارد. داشتن مرکز داده خارجی (اینترنتی) با آن‌همه دارایی در یک مکان، خطر امنیتی در پی دارد؛ هم برای داده (Data) که دارایی نامحسوس است و هم برای سرورهای فیزیکی.

مراکزداده که برای کاربران از فایروال‌ها و برنامه‌های امنیتی استفاده می‌کنند، خودشان چقدر امن هستند؟

بیشتر مراکزداده شبانه‌روزی کار می‌کنند و کارکنان امنیتی همیشه در آن‌ها حضور دارند. دسترسی به درون آن‌ها فقط برای چند نفر منتخب امکان‌پذیر است.

برای آن‌ها نیز در تأسیسات پیشرفته‌تر، سیستم‌های احراز هویت هست که فقط با بررسی اثر انگشت یا صدا یا DNA اجازهٔ دسترسی می‌دهد.

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *