طراحی تخصصی مرکز داده
[statistics params='unique' class='fix-digits']

طراحی تخصصی مرکز داده

منظور از طراحی مرکز داده چیست؟

به فرآیند مدل‌سازی و طراحی منابع IT، ترسیم نقشه‌ی معماری و طراحی کل زیرساخت مرکز داده، طراحی تخصصی مرکز داده گفته می‌شود. فرآیند طراحی امکان تصویرپردازی ذهنی از مرکز داده قبل از احداث یا راه‌اندازی آن در سازمان یا محیط IT را فراهم می‌کند.

خود واژه‌ی مرکز داده اصطلاحی بسیار کلی‌ست که شامل فرآیندها و اصول متعدد است، اما طراحی مرکز داده را می‌توان در قالب اسناد طرح، دیاگرام سیستم‌ها یا ترکیبی از این دو خلاصه کرد.

طراحی دیتاسنتر

در فاز طراحی که مهم‌ترین مرحله‌ی فرآیند ساخت مرکز داده است، معماران سیستم‌ها مسئولیت تهیه‌ی نقشه‌ای مستند، نموداری و منطقی از دیتاسنتر را بر عهده دارند. فاز طراحی غالباً فرآیندی طولانی‌است که تمام جنبه‌های ضروری محاسباتی و غیرمحاسباتی مرکز داده را دربرمی‌گیرد.

بخش محاسباتی طراحی مرکز داده می‌تواند شامل هر یک از موارد زیر باشد:

  • تعداد و نوع سرورهای مورد نیاز
  • نقشه‌ی چیدمان و تجهیزات شبکه
  • برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، مدیریت مرکز داده یا هر نرم‌افزار مورد نیاز دیگر.

مطالعه بیشتر: مرکز داده یا دیتاسنتر چیست؟

به‌همین‌ترتیب، بخش غیرمحاسباتی طراحی تخصصی مرکز داده نیز شامل موارد زیر است، اما محدود به این‌ها نیست:

  • تاسیسات فیزیکی که کلیه‌ی تجهیزات را در خود جای داده است.
  • سیستم‌های تامین برق، سرمایش و تهویه‌ی مرکز داده.
  • حفاظت فیزیکی مرکز داده، قابلیت بازیافتگی از بلایا و برنامه‌ریزی تداوم کسب‌وکار.

شش نکته‌ی مهم در رابطه با طراحی تخصصی مرکز داده

استراتژی طراحی شما می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر کسب‌وکارتان داشته باشد.

فرقی نمی‌کند که مرکز داده مورد نظر کوچک باشد یا بسیار بزرگ، ارائه‌دهنده‌ی خدمات ابری باشد یا سازمانی که مایل به نگهداری درون‌سازمانی داده‌هاست، درکل برای ایجاد و مدیریت یک مرکز داده بسیار کارآمد، داشتن طراحی خوب امری ضروری است.

ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها بسیار هزینه‌بر است، منطقی‌است که هر سازمانی همیشه به دنبال گرفتن حداکثر بازدهی از منابع خود باشد، خصوصاً اینکه الزامات تجاری جهت دسترس‌پذیری همیشگی داده‌ها رویکرد «همیشه‌برقرار» را تحمیل می‌کند. همچنین طراحی مناسب می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی ایجاد کند که به‌نوبه‌ی‌خود منجربه کاهش هزینه‌ها، قابلیت مقیاس‌پذیری هرچه بیشتر و اثرات مخرب کمتر بر محیط‌زیست می‌شود.

طراحی تخصصی مرکزداده

با در نظر گرفتن موارد فوق، شش عامل مهمی که هر شرکت باید قبل از ساخت، راه‌اندازی و مدیریت مرکز دادهی کارآمد انجام دهد، به شرح زیر است:

1-داشتن استراتژی قدرتمند برای سیستم‌های تامین برق و سرمایش

بخش بزرگی از وقفه‌های عملیاتی (خاموشی) و هزینه‌های خارج از کنترل مرکز دادهها با عملکرد سیستم‌های تامین برق و سرمایش آنها رابطه‌ی مستقیم دارد. اگر سیستم سرمایشی ناکارآمدی نصب شده باشد، برق مورد نیاز جهت خنک‌سازی مرکز داده ممکن است به میزان برق مورد نیاز برای خود تجهیزات شبکه و کامپیوتری برسد یا از آن هم فراتر برود.

یک سازمان برای غلبه بر این مشکل می‌تواند با پیاده‌سازی سیستم مهار و مدیریت موثر جریان هوا، فرآیند خنک‌سازی فضا و جریان هوا را کنترل و تنظیم کند. در این شیوه به‌دلیل ماژولار بودن سیستم تامین برق و سرمایش، امکان مقیاس‌پذیری برحسب میزان تقاضا یا توسعه وجود دارد. پس از پیاده‌سازی این سیستم، سازمان باید با ارائه‌ی گزارش لحظه‌ای از روند کار، از عدم افزایش هزینه‌ها خاطرجمع شود و هرگونه مسئله‌ی بالقوه را پیش از تبدیل شدن به مشکلی حاد در نطفه خفه کند.

مطالعه بیشتر: بهره وری انرژی در مرکز داده + راه های افزایش آن در دیتاسنتر

2-پیاده‌سازی فرآیند گردش کار (توالی وظایف) و فرآیندهای تکرارپذیر قابل‌ارزیابی

مرکز داده را می‌توان یک اکوسیستم زنده در نظر گرفت که برای حفظ سلامت محیط‌زیست، باید تجهیزات را در آن مستقر و سپس به‌روزرسانی کرد، و درنهایت از دور خارج نمود. یکی از بهترین روش‌های طراحی که بسیار هم حائز اهمیت است، لزوم استفاده از گردش کار و فرآیندهای تکرارپذیر است تا از حفظ تداوم بقای منابع در یک بازه‌ی زمانی معین اطمینان حاصل شود و دیگر اینکه تمامی فعالیت‌ها، شفاف، قابل‌ردگیری و قابل‌ممیزی باشند.

طراحی اصولی مرکز داده

3-خودکارسازی همه‌چیز

در یک طراحی مناسب باید تا حد امکان خودکارسازی امور عملیاتی کارکنان لحاظ شود. این امر موجب کاهش هزینه‌ها و میزان زمانی می‌شود که پرسنل برای نگهداری زیرساخت صرف خواهند کرد و همچنین برقراری خودکار زیرساخت در یک یا چند مرکز داده را تضمین می‌کند. اتوماسیون باید در چند مرحله رخ دهد: جمع‌آوری مستمر اطلاعات (کشف پروژه) و ممیزی تا گردش‌کار و یکپارچه‌سازی بین‌سیستمی.

مطالعه بیشتر: طرح‌های مرسوم توزیع کابل مرکز داده

4-در اولویت قرار دادن تجزیه‌وتحلیل و گزارش‌دهی

یک شرکت پس از طراحی مرکز داده خود، دائماً در حال بازنگری طرح آن خواهد بود. جهت پیش رفتن با تغییرات ناشی از این تجدیدنظرها و تضمین دسترس‌پذیری همیشگی فضا، برق مصرفی، سرمایش و شبکه، باید تجزیه‌وتحلیل و گزارش‌دهی کارآمدی داشت تا کارکنان و مدیریت را به‌طور مستمر از میزان ظرفیت‌های مورد نیاز فعلی و همچنین آتی مطلع ساخت. به‌این‌ترتیب، شرکت می‌تواند از گرفتاری در مخمصه‌ی اتمام منابع، آن هم دقیقاً زمانی‌که یکی از کارکنانش به آن منابع نیاز مبرم دارد، رها باشد.

طراحی تخصصی دیتاسنتر

5-همیشه به فکر یکپارچه‌سازی باشید

ذخایر اطلاعاتی مرکز داده ممکن است توسط بسیاری از گروه‌ها و سیستم‌های مختلف درون‌سازمانی مورد استفاده قرار گیرند. بنابراین، هنگام طراحی تخصصی مرکز داده و سیستم‌های آن، همیشه باید به فکر گنجاندن تکنیک‌هایی با قابلیت یکپارچه‌سازی بخش‌های مختلف سازمان مانند سیستم‌های مدیریت ساختمان، مدیریت سیستم‌های IT، و مدیریت مجازی‌سازی مانند VMware و Nutanix در طرح خود باشید و بر طبق آنها پیش بروید. سیستم‌های مرکز داده شما از این طریق می‌توانند اطلاعات را با گروه‌های دیگر همگام کنند که این امر باعث می‌شود تا کارکنان مرکز داده وظایف خود را به موثرترین شکل ممکن انجام دهند و درکل سرعت و دقت عملکرد سازمان افزایش خواهد یافت.

مطالعه بیشتر: اقدامات پیشگیرانه در برابر حملات باج افزاری

6-مدیریت زیرساخت مرکز داده آیا مدیریت زیرساخت راه‌حلی برای تمام این مشکلات است؟

با در نظر گرفتن تمام آنچه که تاکنون بیان شد، کاملاً مشهود است که با استفاده از صفحات‌گسترده مانند اسناد اِکسل و سایر روش‌های دستی نمی‌توان پابه‌پای تغییرات روزمره‌ی مرکز داده های امروزی پیش رفت. یک سازمان می‌تواند با اجرای راه‌کاری جامع و مدرن یعنی مدیریت زیرساخت مرکز داده تمام نگرانی‌های مذکور را رفع کند تا به‌این‌ترتیب بتواند با برنامه‌ریزی بی‌نقص برای میزان ظرفیت‌های مرکز داده و همچنین حفظ دقت سوابق متمرکز، جهت بهینه‌سازی و ابقاء طرح خود بکوشد.

این سیستم علاوه‌بر مجسم‌سازی مرکز داده و همچنین ارائه‌ی گزارشات و تجزیه‌و‌تحلیل‌های جامع، نقش منبع اطلاعاتی تغییرات مرکز داده را نیز ایفا می‌کند. استفاده از تکنیک‌های مدیریت زیرساخت در مرکز دادهها و زیرساخت‌های رایانش مرکب (ترکیبی از مرکز دادههای داخلی، ابرهای خصوصی و/یا ابرهای عمومی) رایج شده است و به‌دلیل پیچیدگی و سرعت بالای تغییرات در تکنولوژی، این امر ضروری به نظر می‌رسد.

قطعی برق و همچنین خرابی داده‌ها در شرایط تجاری امروز پذیرفته نیستند، خصوصاً به‌این‌خاطر که همگام با تکثیر بی‌وقفه‌ی دستگاه‌های متصل به‌هم از طریق اینترنت و تحولات روزافزون دنیای دیجیتال، مرکز دادهها نیز دائماً در حال رشد هستند. با عمل به ملاحظات مذکور، ارائه‌دهندگان خدمات ابری و شرکت‌های مستقل به‌طور یکسان قادر خواهند بود از مزایای مدیریت و دسترسی بسیار آسان به داده‌ها بهره‌مند شوند که درکل به نفع همه خواهد بود.

پاسخی بگذارید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *